רובנו הגדול אולי לא יודע אבל מרבית מהתאגידים, חברות ענק ועוד אלפי מוצרים הנחשבים כיום לבסיסים או למובנים מאליהם עבור חלק לא קטן מאיתנו, החלו את דרכם מתוך צורך בסיסי שלעיתים היה אפילו הומניטרי ברמה הכי גבוהה. אחד מאותם מקרים כאלו הוא לא אחר מאשר הרעיון להקים את המפעל להגרלות פיס, שעד לא מזמן חגג שישים שנים להיווסדו וכיום נחשב לאחד מהמפעלים המעצבים של התרבות והפנאי של ישראל. ובכן הצורך בעבר הקמה של מפעל הפיס היה רעיונו של ישראל רוקח שפך לראש עיריית תל אביב עם הקמת מדינת ישראל, אך מה הוביל לכך מה קרה עד היום, כל זה במאמר הבא.

היסטוריה של מפעל הפיס-רפואה ועד תרבות

רעיונו של משה רוקח נלקח ממודל שוויצרי, שכן באותה התקפה מדינת ישראל הייתה בין המדינות החדשות שקמו לאחר מלחמת העולם השנייה ונחשבה למדינה די עניה ומחסור חמור בבתי חולים ועם ריבוי של עולים עמד בפתח. על כן ההגרלה הראשונה של מפעל הפיס, הייתה על מנת להקים את בתי חולים כאשר בתל אביב היה קיים רק בית חולים אחד לרבע מיליון בני אדם, הרעיון קרם עור וגידים עם רישומו של מפעל הפיס אצל רשם החברות. ובתחילת שנו החמישים ועם השנים פעילותו של המפעל החלה להתרחב, לא רק במישור משחקי המזל השונים אלא גם בתרומה הנרחבת ליישוב הקטן של אז.

משחקי מזל ותרומה אדירה

עם חלוף השנים השתנה מערך הפעילות של מפעל הפיס, החל מצורת הדוכנים שבתחילה הייתה מתקיימת על גבי כיסא של מפעילי הדוכן ועד להקמה של ביתנים ברחבי הארץ. פיתוחים אלו לא התקיימו בחלל ריק אלא הצליחו להחזיר לא מעט כסף אל הקהילה, כאשר חלק גדול מרווחי מפעל הפיס נותבו לא רק לבנייה של בתי חולים אלא גם ליצירה של עוד מגרשי כדורגל עירוניים ומגרשי אימונים, בתי ספר ואפילו מתנסים ומגוון רחב של פרויקטים וסוגי מימון שונים. ולצד התמיכה של מפעל הפיס, נולדו לא מעט סוגי משחקים החל מווינר 16 בשנות השבעים, הגרלת 777 ועוד וגם ספקי משנה וזכיינים או חברות תומכות כגון smart games.