מי מאיתנו לא מבקש להפוך את הגינה ואפילו את המרפסת שלו למקום הרבה יותר ירוק, נעים, אוורירי ובמרבית הפעמים אפילו הרבה יותר צבעוני? ככל הנראה שרובנו הגדול, אך בבחירה של צמחים ועצים אל הגינה שלנו אנו עלולים למצוא עצמנו מבולבלים בין מגוון העציצים שנוכל לשתול, בין אם נבקש לשתול פרחים צבעוניים או בעלי ריח נעים כמו צמח הציפורן ועד אל גומא אשר יוסיף עיצוב ירקרק ונעים. אך ההתלבטות בין הצמחים הללו ועוד צמחים ופרחים אחרים, היא ככל הנראה התלבטות הנוגעת לא רק לאופי הבעלי הגינה אלא גם ליכולת לתחזק את הגינה, החל מצורכי השקיה של העציצים ועד לחשיפת השמש.

לשתול גומא בגינה או ורדים?

בדיוק כמו שכל מערכת בין אם טכנולוגית או ביולוגית, מורכבות ממספר של גורמים שונים החל ממערכת ברגים במכונות קיטור ועד אל מנגנון מנעול בדלת פלדלת, כך כאשר נבקש להרכיב את הגינה לבית שלנו. לכן בחירה של עציצים ופרחים תהיה מורכבת גם היא, מהצורה והדרך שנבקש לסדר את הפרחים והעציצים שנבקש לשתול וכמובן אל התחזוקה שלהם. כך למשל שתילה של גומא בגינה תאפשר לנו לא רק להוסיף צבעים ירוקים אל הגינה או השבילים המובילים אליה, אלא גם תלווה בבחירה של צמח חזק ושורשי לאורך זמן. מנגד שתילה של ורדים תדרוש בחירה של זנים עמידים למזג האוויר הישראלי, עם זאת מרביתם של הזמנים ידרשו גם חשיפה ישירה של שמש, בין חמש לעד שש שעות ביממה.

צמחים ופרחים לכל גינה: מלבד צמח הגומא המצוין והמרענן אל הגינה או הוורדים הריחניים, ישנם גם שיחים המומלצים לשתילה בגינות חמות כאשר אחד מהם הוא שיח רותם המצליח לגדול גם ללא אספקה קבועה של מים. עם זאת הוא פורח רק בחודשים ספורים במהלך השנה אך בעל ריח חזק במיוחד ובעל צבעים עוצרי נשימה. עץ לא פחות מעולה לשתילה, גם לגינות וגם למרפסות הוא הברוש הלימוני שגדל עד לכדי עשרה מטרים ויכול להיות מעולה לגידור. עם זאת עצי הברוש הלימוני סובלים מלא מעט מחלות שונות ונוטים למשוך מזיקים, לכן מומלץ לבצע תחזוקה שוטפת ותכופה.