המטרה העיקרית של העצם בלסת היא לחבר את השיניים אל הגולגלת. עצם במהותה היא כמו שריר – בהיעדר שימוש או גירוי או אספקה של דם היא תמות ותישחק. החשיבות העיקרית של עצם בלסת היא לטובת השתלות שיניים במקרים בהם למטופל או למטופלת אין את מסת העצם המספקת להשתלה. המקור של העצם יהיה לרוב עצם מהחי, למרות שבמקרים מסוימים נלקחת עצם מהמטופל עצמו או ממקור סינטטי.

אם לא מדובר בסיבות גנטיות אז הסיבה העיקרית לתהליך השתלת עצם הוא אי ביצוע השתלת שן מיד לאחר אובדן אחת. כך יוצא שהאזור בלסת נותר ללא שן וללא אספקת דם וכתוצאה מכך מתכווץ ויש אובדן גדול של עצם. הלסת צריכה קודם כל לקבל את השתלת העצם ורק לאחר מכן לקבל את השתלת השן ולכן תהליך שכזה לוקח מספר חודשים החל מהשתלת העצם וקליטתה ועד הרגע בו ניתן להשתיל את השתל עצמו.

אם הסרת השן הקיימת נעשית בצורה מכוונת אז הרופא לרוב ישתיל באופן מיידי עצם באותה הנקודה. מדובר בנוזל מתקשה בחלל שנוצר אחרי הסרת השן שיקח לו מספר חודשים להיקלט ואז ניתן להשתיל את העצם.  שיטה אחרת להשתלת עצם היא הברגה של קוביות עצם אל האזור המטופל באמצעות ברגים מטיטניום. גם כאן תהליך ההחלמה והקליטה אורך מספר חודשים שבסופו מוסרים ברגי הטיטניום וניתן להשתיל את העצם.

כאשר אף אחת מהטכניקות הנ"ל אינה אפשרית, נהוג להחזיר אבקת עצם אל האזור המטופל ולכסות אותו בחומר מיוחד שמונע את בריחתו. גם כאן יידרשו מספר חודשי החלמה בטרם יהיה ניתן להשתיל את השתל. תהליכי השתלת עצם הם בטוחים יחסית וממשיכים להשתכלל ולהשתפר עם התקדמות הטכנולוגיה, אך עדיין מדובר בתהליכים ארוכים, יקרים המלווים בהמון אי נוחות למטופל או למטופלת ולכן במקרים מסוימים מעדיפים לעשות שימוש בשתלים קצרים שהוכיחו את עצמם כלא פחות בטוחים ויעילה משתלים רגילים והמאפשרים לבצע השתלה על מסת עצם מצומקת יותר. עם זאת שתלים קצרים אינם הפתרון לכל המקרים ובמקרים מסוימים לא ניתן להתחמק מהשתלת העצם.