נגיף הפפילומה נחשב לנגיף די שכיח בקרב האוכלוסיה, הוא מונה מעל ל200 זנים שונים וביניהם כמה זנים שעלולים לגרום למחלות קשות. הנגיף מצליח להיות שכיח גם עקב אופי ההדבקה שלו נגרם בעיקר עם קיום יחסי מין, בין אם וגינלים או אנאלים. נתון זה גם הוכח מחקרית עם הימצאותם של נגיפי פפילומה שונים בכ80 אחוזים מהאוכלוסייה בעולם, אך בשנים האחרונות החלו מבצעי חיסונים ביתר שאת החל מתלמידי בית ספר שעלולים להידבק בעתיד ועד לאנשים בוגרים עד גילאי השלושים. למרות נתוני ההדבקה המבהילים בקרב האוכלוסיה בעולם, נתונים העולים מתוצאות החיסון נראים מעודדים ומסתמן כי בעוד כמה שנים נגיף הפפילומה יחשב להיסטוריה.

השפעות הנגיף

נגיף הפפילומה כמו שציינו מחולק ללא מעט זנים ותתי זנים וחלק מהם עלולים להוביל למחלות עור שונות וחלק להתפתחויות שונות של תאים סרטניים. רק בשנת 2015 נרשמו בישראל כ250 נשים אשר פיתחו תאים סרטנים עם שרידים ברורים של נגיף הפפילומה. יחד עם זאת הנגיף אחראי גם על סוגי סרטן גם אצל הגברים, כמו סרטן הרקטום, סרטן פין, סרטן האשכים וסרטן טלפיים. נגיף זה גם נקרא הנגיף ה"שקט" גם מכיוון שאינו מראה סימנים של הדבקות כמו חום או כל תחושה ויראלית אחרת. אך שבמרבית המקרים כל מה שיופיע בתגובה להדבקה, יהיו יבלות שחורות ומחוספסות באזור הפין, הישבן, ידיים ולעיתים גם במיתרי הקול. 

דרכי הדבקה

וירוס הפפילומה עובר בעיקר דרך קיום יחסי מין לכן איברים אשר מגיעים במגע עם איבר מין שכבר נדבק בנגיף עלולים להידבק גם כן. איברים אלו לא תמיד יהיו איברי רביה אלא לעיתים ידבקו אזורים כמו הפה או הידיים, כאשר תוכלו למצוא יבלות שחורות גם במקומות אלו. עם זאת במקרים של פצעים פתוחים אשר באו במגע עם איבר הנושא את נגיף הפפילומה, יתכן וגם כן תתקיים הדבקה ועל כן יש להיבדק.

דרכי מניעה והתחסנות

כיום ארגון הבריאות העולמי ממליץ על חיסון גרדסיל 9 אשר מונה תשעה זנים מסוכנים של נגיף הפפילומה, ובארץ חיסון זה ניתן לילדים החל מגיל 15 על מנת לצמצם את שרשרת ההדבקה בחייהם הבוגרים. החיסון גם ניתן לכלל האוכלוסייה ומוגבל עד לגילאי 30. יחד עם יש לציין כי החשיבות שנשים יתחסנו כנגד סרטן צוואר הרחם(גרדסיל 4 עד 9) עלולה להיות קריטית ולעזור במניעה של התפרצות סרטן צוואר הרחם, יחד עם בדיקות מתאימות כמובן. יש לציין כי אמצעי מניעה שונים אינם עוזרים במניעה של ההדבקה, לכן גם לגברים החשיבות להתחסן היא משמעותית.