כללי – הגעת למסקנה שהחלום שלך יכול להפוך לעסק. אז לפני שהנך צולל לתוך עולם שאולי עד היום לא היה מוכר לך, כדאי לך לתכנן נכון את צעדיך הפיננסיים. כשם שאדם זקוק לחמצן כדי לנשום כך תוכנית עסקית נכונה היא האוויר לנשימה של הקמת עסק.

צעד א'- חזון עסקי

"סוף מעשה במחשבה תחילה". דמיין מצב אוטופי של העסק שלך בעוד 10-5 שנים, תמונה עתידית של העסק אליה אתה שואף להגיע. חזון עסקי מספק תמונה רחבה לגבי הכיוון העתידי של העסק. הוא אינו מגדיר מה עושים אלא את הערכים והעקרונות המנחים את העשייה בפועל.

צעד ב'- ניתוח שוק ואסטרטגיה שיווקית

אחת מדרישות הבסיסיות מיזמים כמוך הינה הכרה מלאה של השוק בו פעיל או אמור להיות פעיל העסק. מסיבה זו, חשוב כי תלמד לעומק את השוק הרלבנטי לרעיון שלך (קהל יעד, פוטנציאל שוק, תחרות, הגבלות רגולטוריות וכו') כדי לבחון האם יש רלבנטיות שיווקית למוצר / שירות עוד לפני שאתה מתחיל לפתח ולגייס אנשים או כסף.

צעד ג'- ניתוח SWOT

מודל  S.W.O.T נועד לשימוש בשלבים ראשוניים של תהליך קבלת ההחלטות. המודל בנוי מממספר מודולים שיעניקו לך תמונת מצב אובייקטיבית לגבי סיכויי הצלחת המיזם:

  •  Strengthsחוזקות;
  •  Weaknesses – חולשות;
  • §      – Opportunities הזדמנויות;
  • §      – Threats איומים.

צעד ד'-גיבוש אסטרטגיה תפעולית

מטרת האסטרטגיה התפעולית היא לזהות מוקדם ככל האפשר את האתגרים התפעוליים של העסק, לגבש דרכי פעולה ולהיערך בהתאם בכל אחד ממרכיבי העולם התפעולי – תכנון, רכש, מלאים, לוגיסטיקה, הנדסה, ייצור, בקרת איכות וכדומה.

צעד ה'- אסטרטגיה פיננסית 

כעת נדרש לבחון את הרווחיות הצפויה של העסק החדש. לפיכך, יש להתבסס, ככל האפשר, על נתונים ולא על השערות, ואת ההשערות יש לפרט כדי שתוכל  להעריך את מידת הסיכון שבתחזיות או לבדוק תרחישים על-בסיס השערות שונות. מומלץ לבדוק היטב את הנתונים, לבצע סימולציות על-בסיס תרחישים שונים של הכנסות, הוצאות וקצבי-גידול, ולהציג תוכנית שאפתנית ועם זאת ריאלית ותואמת לתוכנית האסטרטגית אותה קבעת. בד בבד, יש את היקף ההשקעה הנדרשת בכל שלב של התפתחות, מתי וכמה הכנסות צפויות, מה יהיה תזרים המזומנים ומתי יגיע העסק לאיזון. כל נתון שמוצג חייב להיות מבוסס ומוסבר, שכן נתונים והערכות לא מנומקים יגרמו למשקיע ו/או לגוף המממן לפקפק באמינותה של התחזית כולה.

סיכומם של דברים: תוכנית עסקית שמתמודדת עם כל הצעדים שפורטו לעיל, תשרת אותך גם לאחר התחלת הפעילות כאשר תידרש בדיקה האם ההתנהלות הנוכחית מקדמת אותך אל המטרה הרצויה. במידה ולא, תידרש בחינה מחודשת.

ובנימה אישית, תוכנית עסקית, כמו החיים עצמם, זקוקה לאיזון. תוכנית עסקית לא מאוזנת קשה לקריאה ולא תעביר את המסר הרצוי. כאשר אתה כותב את התוכנית העסקית שלך, וודא שאתה שומר על האיזון הנכון בין להיות אינפורמטיבי לבין לשווק את העסק, תן מספיק מידע על תהליך התכנון וספק נתונים על תפקוד העסק, ובהתאם לנדרש מהשלב הנוכחי בו הוא מצוי. והכי חשוב, העבר את המידע החשוב תוך שמירה על מסמך שאינו ארוך ומטביע את הקורא בעודף נתונים מספריים וטכניים. לקריאה נוספת – https://www.laorc.co.il/post/building-a-business-plan בהצלחה!